SKRĘCENIA I KONTUZJE KOLANA

ortopeda

SKRĘCENIA I KONTUZJE KOLANA

Staw kolanowy jest największym i najbardziej narażonym na kontuzje stawem człowieka.

Prawidłowa czynność tego stawu decyduje o ruchach kończyn dolnych oraz całego narządu ruchu. Nadmierne eksploatowanie stawów, uprawianie sportu oraz nadwaga powoduje to najczęstsze pojawiające się przyczyny kontuzji kolan.

Do najczęstszych schorzeń kolana zaliczyć należy: uszkodzenia więzadeł krzyżowych kolana, niestabilność kolana, uszkodzenie łąkotki, uszkodzenie chrząstki, chondromalacja oraz gonartroza.

Zwichnięte więzadło krzyżowe przednie zapobiega przemieszczeniu się goleni do przodu względem kości udowej i ogranicza jej rotację stabilizując w ten sposób kolano w płaszczyźnie strzałkowej. Jego właściwe działanie jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania łąkotek oraz chrząstek stawowych.

Przyczyną uszkodzenia więzadła jest zazwyczaj uraz - skręcenie kolana w skutek gwałtownego przeprostu lub maksymalnego zgięcia w stawie. Tego typu kontuzja kolana występuje niezwykle często u osób aktywnie uprawiających sport (narciarstwo, piłka nożna). Uszkodzeniu więzadła towarzyszy silny ból i obrzęk stawu.

Ból narasta zazwyczaj powoli i może być stosunkowo niewielki, co bywa powodem bagatelizowania urazu. Dodatkowo występować może uczucie niestabilności, „uciekania”, oraz przeskakiwania w kolanie. Jeśli taki pacjent nie zgłosi się od razu do lekarza ból po pewnym czasie zwykle ustępuje, a kontuzja ulega "samozaleczeniu".

Staw nie będzie jednak funkcjonował prawidłowo, rozpocznie się proces przyśpieszonej destrukcji łąkotek i chrząstek stawowych, co w konsekwencji prowadzi do wczesnego rozwoju zmian zwyrodnieniowych w kolanie.

Do zwyrodnienia stawu kolanowego (gonatrozy) może dojść nie tylko w skutek skręcenia stawu kolanowego, ale również w skutek uszkodzenia aparatu więzadła kolana, uszkodzeniem łękotek lub zmian w układzie szkieletowo-mięśniowym kończyn dolnych czy kręgosłupa, co prowadzi do zmian w rozkładzie obciążeń stawów kolanowych.